Ερωτήσεις / Απαντήσεις για τον Προσωπικό Γιατρό

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 
20/10/2025 - 17:15
1. Τι είναι ο Προσωπικός Γιατρός και γιατί χρειάζεται να εγγραφώ;
Ο Προσωπικός Γιατρός είναι μία δωρεάν παροχή προς όλους τους λήπτες υπηρεσιών υγείας, οι οποίοι αποκτούν προσωπικό σύμβουλο υγείας για θέματα αγωγής υγείας, πρόληψης, διάγνωσης, θεραπείας και καθοδήγησης τους σε σοβαρά προβλήματα υγείας. Αποτελεί την πρώτη επαφή του λήπτη υπηρεσιών υγείας με το σύστημα υγείας και είναι υπεύθυνος για την πρόληψη, την εξέταση, την ενημέρωση του ατομικού ηλεκτρονικού φακέλου υγείας, και την παραπομπή για εξετάσεις σε ειδικούς γιατρούς. Όλοι οι λήπτες υπηρεσιών υγείας που έχουν συμπληρώσει το 16ο έτος της ηλικίας τους καλούνται να εγγραφούν, ώστε να έχουν έναν σύμβουλο υγείας και πλοηγό που θα τους κατευθύνει μέσα στο σύστημα υγείας.
2. Πώς μπορώ να κάνω εγγραφή σε Προσωπικό Γιατρό;

Η εγγραφή στον Προσωπικό Γιατρό είναι εύκολη, γρήγορη και ευέλικτη με 4 διαθέσιμους τρόπους εγγραφής:

  1. Μέσω της πλατφόρμας εγγραφής σε προσωπικό γιατρό (https://ehealth.gov.gr/p-rv/p), όπου η είσοδος γίνεται με τους κωδικούς taxisnet και τον ΑΜΚΑ του λήπτη υπηρεσιών υγείας.
  2. Μέσω φαρμακείου*
  3. Αυτοπροσώπως σε δομή υγείας Πρωτοβάθμιας Φροντίδα Υγείας*
  4. Αυτοπροσώπως σε Προσωπικό Γιατρό*

*φέροντας μαζί του, τον ΑΜΚΑ του και προς απλή επίδειξη, έγγραφο ταυτοποίησης (π.χ. Δελτίο Ταυτότητας) ή φωτοαντίγραφο αυτού ή επιδεικνύοντας το ψηφιακό δελτίο ταυτοποίησης.

3. Μπορώ να επιλέξω Προσωπικό Γιατρό σε όποια περιοχή επιθυμώ;
Συστήνεται οι λήπτες υπηρεσιών υγείας να εγγραφούν σε Προσωπικό Γιατρό στην περιοχή που ζουν και κατοικούν. Ωστόσο, αν το επιθυμούν, μπορούν να επιλέξουν προσωπικό γιατρό από γειτονικό Δήμο ή από Δήμο που ανήκει στην ίδια Περιφερειακή Ενότητα.
4. Έχω κάνει εγγραφή σε Προσωπικό Γιατρό μακριά από τον τόπο διαμονής μου, μπορώ να το αλλάξω;
Όσοι λήπτες υπηρεσιών υγείας είναι ήδη εγγεγραμμένοι σε Προσωπικό Γιατρό, θα ενημερώνονται από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) ή sms στο δηλωθέν κινητό τηλέφωνο, ώστε να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία της διεύθυνσής τους, δηλώνοντας τον τόπο διαμονής τους. Όσοι από αυτούς πληρούν τους γεωγραφικούς περιορισμούς εξακολουθούν να λογίζονται ως εγγεγραμμένοι στον συγκεκριμένο Προσωπικό Γιατρό και δεν χρειάζεται να προβούν σε άλλες ενέργειες. Σε αντίθετη περίπτωση, η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. διαγράφει τον δηλωθέντα προσωπικό τους γιατρό και θα ενημερώνει σχετικά τους λήπτες υπηρεσιών υγείας με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή sms στο κινητό τηλέφωνο που έχουν δηλώσει. Λήπτες υπηρεσιών υγείας που δεν διαθέτουν email ή δεν έχουν πρόσβαση σε κινητό, μπορούν να επικαιροποιούν τα στοιχεία τους επισκεπτόμενοι οποιαδήποτε δομή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, όπως ΤΟΜΥ, Κέντρο Υγείας κ.ο.κ.
5. Υπάρχει δυνατότητα να έχω τον δικό μου ιδιώτη γιατρό για Προσωπικό Γιατρό;
Ναι, οι λήπτες υπηρεσιών υγείας μπορούν να επιλέξουν ιδιώτη ιατρό τους (παθολόγο ή γενικό ιατρό) που ήδη τους παρακολουθεί και να τον αποζημιώνουν ιδιωτικά, σύμφωνα με τη μεταξύ τους συμφωνία. Ωστόσο, το Υπουργείο Υγείας παρέχει δωρεάν επιλογές Προσωπικού Γιατρού για όλους.
6. Πως μπορώ να κλείσω ραντεβού με Προσωπικό Γιατρό;

Ο λήπτης υπηρεσιών υγείας μπορεί να κλείσει ραντεβού με τον Προσωπικό Γιατρό χωρίς χρέωση με τους εξής τρόπους:

  1. Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας*, πατώντας εδώ
  2. Μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον Προσωπικό Γιατρό σας ή με την Γραμματεία του.
  3. Μέσω επικοινωνίας με οποιαδήποτε δημόσια δομή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΤΟΜΥ, Κέντρο Υγείας κ.ο.κ),

Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν τηλεφωνικής επικοινωνίας μέσω του ενιαίου τετραψήφιου αριθμού 1566.

7. Έχω κάνει εγγραφή σε Προσωπικό Γιατρό και θέλω να γνωρίζω εάν πρέπει να πληρώνω για την επίσκεψη μου στον Προσωπικό Γιατρό.
Όχι, η επίσκεψη στον Προσωπικό Γιατρό είναι δωρεάν για όλους τους εγγεγραμμένους λήπτες υπηρεσιών υγείας, είτε ο Προσωπικός Γιατρός βρίσκεται σε Δημόσια Δομή είτε είναι συμβεβλημένος με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ.). Η μόνη περίπτωση στην οποία ο λήπτης υπηρεσιών υγείας αποζημιώνει τον γιατρό ιδιωτικά είναι όταν ο λήπτης υπηρεσιών υγείας επιλέγει αυτοβούλως να δηλώσει ως προσωπικό γιατρό τον ιδιώτη παθολόγο ή γενικό ιατρό που τον παρακολουθεί και ο οποίος δεν είναι εντεταγμένος στο σύστημα. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα στον λήπτη υπηρεσιών υγείας να επιλέξει γιατρό της αρεσκείας του, αναλαμβάνοντας την αποζημίωση ιδιωτικά.
8. Δεν είμαι ευχαριστημένος από τον Προσωπικό Γιατρό που εγγράφηκα, μπορώ να αλλάξω;
Μετά την αρχική εγγραφή σας σε Προσωπικό Γιατρό, μπορείτε άμεσα να προβείτε σε αλλαγή, υποβάλλοντας σχετικό αιτιολογημένο αίτημα. Ο μόνος περιορισμός που ισχύει είναι ότι η αλλαγή Προσωπικού Γιατρού μπορεί να πραγματοποιείται έως 2 φορές το έτος.
9. Μέσα στο έτος διαμένω 6 μήνες σε μία περιοχή και 6 μήνες σε διαφορετική περιοχή. Που θα πρέπει να βρίσκεται ο Προσωπικός Γιατρός που θα επιλέξω; Μπορώ να είμαι εγγεγραμμένος σε δύο Προσωπικούς Γιατρούς;

Οι λήπτες υπηρεσιών υγείας έχουν δικαίωμα εγγραφής σε έναν μόνο Προσωπικό Γιατρό. Προτείνεται ο Προσωπικός Γιατρός να βρίσκεται σε μια κοντινή ακτίνα από τον τόπο διαμονής του λήπτη υπηρεσιών υγείας, ώστε να διευκολύνεται η επίσκεψη και η εξέταση.

Όσοι λήπτες υπηρεσιών υγείας αλλάξουν τόπο διαμονής για επαγγελματικούς λόγους (π.χ. εποχική εργασία, φοιτητές) έχουν δικαίωμα για 2 αλλαγές μέσα σε 12 μήνες, εφόσον επιλέξουν γιατρό σε άλλη Περιφέρεια.

10. Το τέκνο μου είναι φοιτητής. Που πρέπει να κάνει εγγραφή σε Προσωπικό Γιατρό, στην πόλη που φοιτά ή στην πόλη κατοικίας μας;

Ο Προσωπικός Γιατρός συστήνεται να βρίσκεται σε μια κοντινή ακτίνα από τον τόπο διαμονής του λήπτη υπηρεσιών υγείας, έτσι ώστε να είναι εφικτή η εύκολη πρόσβαση για επίσκεψη ή εξέταση.

Και σε αυτήν την περίπτωση, ισχύει ότι το τέκνο έχει δικαίωμα για 2 αλλαγές μέσα σε 12 μήνες, κατόπιν υποβολής σχετικού αιτιολογημένου αιτήματος.

11. Μπορούν τα παιδιά να έχουν δικό τους Προσωπικό Γιατρό;
Ναι, καθιερώνεται για πρώτη φορά ο Προσωπικός Παιδίατρος, όπου καλύπτει τις ανάγκες τους σε πρόληψη και υποστήριξη.
12. Έχω ανήλικο παιδί άνω των 16 ετών που δικαιούται να εγγραφεί σε Προσωπικό Γιατρό, πως γίνεται η εγγραφή;

Για να εγγράψετε το ανήλικο τέκνο σας σε Προσωπικό Γιατρό, μπορείτε να ακολουθήσετε τους εξής τρόπους:

  1. Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας: Ο λήπτης υπηρεσιών υγείας (γονιός) συνδέεται με τους κωδικούς Taxisnet και όταν ζητηθεί ο ΑΜΚΑ, καταχωρεί τον ΑΜΚΑ του ανήλικου τέκνου. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι το τέκνο να είναι δηλωμένο ως εξαρτώμενο μέλος.
  2. Μέσω Φαρμακείου.
  3. Μέσω δημόσιας δομής Πρωτοβάθμιας Φροντίδα Υγείας.
  4. Απευθείας μέσω του Προσωπικού Γιατρού.
13. Είμαι ανασφάλιστος, έχω δικαίωμα εγγραφής και επίσκεψης στον Προσωπικό Γιατρό;
Ο Προσωπικός Γιατρός αφορά όλους τους λήπτες υπηρεσιών υγείας, ακόμα και όσους δεν είναι ασφαλισμένοι. Για να μπορέσετε να εγγραφείτε ως ανασφάλιστοι στον προσωπικό γιατρό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κανονικά όλους τους υπάρχοντες τρόπους εγγραφής που αναφέρονται παραπάνω.
14. Πώς λειτουργεί το σύστημα δεικτών απόδοσης για τους Προσωπικούς Γιατρούς και τι σημαίνει αυτό για τους λήπτες υπηρεσιών υγείας;
Το σύστημα δεικτών απόδοσης αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των Προσωπικών Γιατρών με βάση αντικειμενικά δεδομένα. Αυτό περιλαμβάνει τη συστηματική καταγραφή δεδομένων υγείας των ασθενών, τη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων, την παροχή συμβουλών για τη βελτίωση της υγείας, καθώς και τη συμμετοχή των ληπτών υπηρεσιών υγείας σε δράσεις πρόληψης. Η καθιέρωση αυτών των δεικτών διασφαλίζει ότι οι Προσωπικοί Γιατροί παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες φροντίδας υγείας και βοηθά τους λήπτες υπηρεσιών υγείας να έχουν πιο ενεργή και ενημερωμένη συμμετοχή στη φροντίδα της υγείας τους.
15. Οι νέοι γιατροί που θα εργαστούν ως Προσωπικοί Γιατροί θα λάβουν κάποια κίνητρα;
Το Υπουργείο Υγείας, στο πλαίσιο ενίσχυσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, δίνει για πρώτη φορά εφάπαξ 40.000 ευρώ σε επίπεδο μικτών απολαβών σε όσους γιατρούς επιλέξουν, κατά το έτος 2025, να εκπαιδευτούν στις ειδικότητες της Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής και Εσωτερικής Παθολογίας, ενισχύοντας κατά τον τρόπο αυτόν τη δεξαμενή των νέων προσωπικών γιατρών.
16. Τι είναι τα Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας και πώς θα ωφελήσουν τους λήπτες υπηρεσιών υγείας;

Τα 8 Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας θα ιδρυθούν στις 7 Ιατρικές Σχολές/Τμήματα της χώρας (2 στην Αθήνα και από 1 στις υπόλοιπες). Στα Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας θα υπηρετούν 35 μέλη ΔΕΠ ή Ε.ΔΙ.Π., με επίκεντρο την παροχή υπηρεσιών Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας στους λήπτες υπηρεσιών υγείας, την εκπαίδευση ιατρών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, την έρευνα, την ανάπτυξη προγραμμάτων με στόχο την προαγωγή υγείας της κοινότητας και την παροχή υπηρεσιών τηλεϊατρικής.

Τα Πανεπιστημιακά Κέντρα θα εστιάζουν στην πρόληψη, την εκπαίδευση ιατρών και την παροχή υπηρεσιών τηλεϊατρικής. Έτσι, θα ενισχύσουν την πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας υγειονομική φροντίδα, ιδιαίτερα για τους λήπτες υπηρεσιών υγείας που διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές.

17. Πώς θα λειτουργούν οι Σταθμοί Τηλεϊατρικής και τι θα προσφέρουν στους λήπτες υπηρεσιών υγείας;

Οι Σταθμοί Τηλεϊατρικής που θα τοποθετηθούν στα Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας θα επιτρέπουν στους γιατρούς να εξετάζουν ασθενείς σε απομακρυσμένες περιοχές και να δίνουν οδηγίες για την καλύτερη αντιμετώπιση των επειγόντων περιστατικών, διευκολύνοντας έτσι την παροχή φροντίδας χωρίς να απαιτείται πάντα η διακομιδή των ασθενών, εκτός και αν αυτή κρίνεται απαραίτητη.

Το Δίκτυο Τηλεϊατρικής περιλαμβάνει 3.500 σημεία κατ’ οίκον νοσηλείας σε όλη τη χώρα, ώστε να μπορούν οι ασθενείς να έχουν φροντίδα κατ’οίκον με 24ωρη αδιάλειπτη ιατρική παρακολούθηση σε όποιο σημείο της χώρας κι αν διαμένουν.